Följande tio punkter beskriver ganska väl hur en terrier betraktar ägandeförhållanden mellan dig och sig själv.
Lagen gäller allt som råkar komma i din terriers väg.


- Om jag tycker om det så är det mitt
- Om jag har det i munnen så är det mitt
- Om jag kan ta det ifrån dig så är det mitt
- Om jag hade det förut så är det mitt
- Om det är mitt så kan det aldrig vara ditt på något vis
- Om jag tuggar sönder det så är alla bitar mina
- Om det ser ut som mitt så är det mitt
- Om jag såg det först så är det mitt
- Om du leker med något och lägger det ifrån dig så är det automatiskt mitt !
- Om det är trasigt eller tråkigt så är det DITT
- Om det går att äta, så är det absolut mitt !

En gammal lag men ack så sann...

måndag 11 april 2011

Tindra, terapihund?!

Först ska jag beklaga mig lite.....jag menar Gullan vore ju inte Gullan om hon inte gnällde åtminstone LITE varje dag ;)
Min kamera är ju ett skämt, den har liksom gjort sitt (lägg därtill att jag är en usel fotograf så fattar ni varför det blir så få kort tagna). Den är seg som sirap, så att fota hundar tex är ju helt värdelöst.....när min kamera väl knäpper av kortet så är hunden redan ur bild :(
NÅN gång i en mkt avlägsen framtid (med tanke på min ekonomi) så ska jag köpa en ny kamera, och jag längtar tills den dagen!!

Så jag är dålig på att ta med mig kameran ut numera, TYVÄRR för alltid när jag INTE har tagit med den så händer det ju naturligtvis saker som jag hade velat fota......visst, jag har kamera i mobilen men jag vet inte,  sällan jag fotar med den. Häromdan så var det ju Tindras pusskalas med ett får som inte blev dokumenterat, och igår var det en spontan hundträff som hade varit kul att ha tagit kort på.

Det var ju ett härligt väder igår och mkt folk i Slottsskogen såklart, så jag räknade bara med en koppelpromis och inget bus för Tindras del, men så träffa vi en kille med en amstaff/pitbullmix som vi inte träffat på säkert över ett halvår. Hans tik och Tindra är jämngamla och fastän det var så länge sen dom träffades så kände töserna igen varandra direkt och busa glatt loss! Kul att se hur dom mognat båda två, dom leker på ett helt annat sätt nu, mkt mer kontroll över sina kroppar haha :)
Där leker dom alltså för fullt och då kommer det en kvinna med en Tibetansk spanielhane som glatt ger sig in i leken, och alla tre lekte ett bra tag och hade hur kul som helst :)
Skulle vara så roligt att ha såna kort för att slå hål på alla föreställningar om farliga kamphundar. Nu har ju som sagt båda tjejerna mkt bättre kroppskontroll så dom kan leka för fullt även med en mkt mindre hund utan att det blir för hårt, så himla kul!!
Så kass kamera eller inte, får nog försöka ta med mig den ut mer iaf......NÅT fastnar väl alltid på bild!

En sak som är kul med Tindra är att hon charmar ALLA (tja förutom en viss setterkärring då, men henne räknar jag inte ens med för den hon har ju inte alla hästarna hemma). Efter sitt andra löp nu så verkar Tindra ha mognat väldigt, blivit mer vuxen och lugnare. Hon är fortfarande glad, sprallig och busig precis som en staff ska va, men hon blir bättre och bättre på att lägga band på sig när det behövs, sen får vi väl se om det håller i sig eller om det bara är nu precis efter löpet hon är sån haha.
Nåväl, jag har aldrig råkat ut för att tex andra hundägare drar åt sig sina hundar när vi kommer eller verkar rädda för Tindra, och det många säger är att hon är så söt och ser så SNÄLL ut......och det ÄR hon ju; både söt och snäll.....precis som matte ;)
Nu när hon börjat lugna ner sig lite så är det även folk som är jättehundrädda som känner att "jo men jag vågar nog klappa henne iaf" :D

Faktum är att Staffordshire Bullterriern är en utmärkt terapihund och i Sverige finns det ett antal staffar som är utbildade terapihundar.
I lördags kan man säga att Tindra fick agera lite terapihund åt en annan hund.
Dom har träffats en gång förut så nu när dom träffades så visste redan Buffy att Tindra är en snäll hund. Förra gången dom sågs så vågade jag dock inte ha Tindra lös inne om Buffy var nere på golvet, för hur det än är så är Tindra en kompakt tjej på nästan 17 kg och Buffy en liten nätt dam på säkert inte mkt mer än knappt över kilot (jag vet inte exakt vad hon väger dock, men inte kan det vara mkt över ett kilo, det tror jag inte).

Den här gången så var dock Tindra lös tillsammans med Buffy inne och jag var mäkta förvånad över hur försiktig hon var! Tindra har alltid varit bra på att anpassa leken efter storlek på hund, men även om hon är försiktig med staffemått mätt så kan det bli för häftigt för en mkt liten hund som kan bli skadad i leken av misstag, så jag är alltid försiktig med mindre hundar. Men här märker jag som sagt att Tindra börjar mogna och få mer och mer kroppskontroll, dessutom är Buffy bara 5½ månad gammal så hon är ju fortfarande en liten valp och även detta är nåt som Tindra känner av. Ute vill jag dock inte ha Tindra lös med en SÅ liten hund.

Hur som, lilla Buffy blev för ett tag sedan väldigt skrämd av en stor svart hund (den var inte arg eller så utan ville bara leka), så det är så härligt att MIN lilla Tindra kan hjälpa att stärka upp Buffys självförtroende igen :)
Tindra gick t.o.m med undan när Buffy skällde på henne inne hihihi.
Så här kommer några kort på dom små söta damerna ute, och som ni kan se så är Buffy minst sagt frimodig i Tindras sällskap och inte det minsta rädd eller orolig, SÅNT gillar vi :)

Buffy är förresten en mix av Chihuahua och Powder puff
Pusskalas!!

Ingen rädder för "kamphunden" här..........och varför skulle man??!!

Äh, skit i dom där tråkiga människorna på bänken och kom och lek med MIG istället....meeeen, kom igen då!!!
Att fota hundrumpor DET är iaf nåt jag är allt för bra på :/
Nytt fint rosa halsband :)
 Alla korten blir större ifall man klickar på dom :)

Inga kommentarer: