Följande tio punkter beskriver ganska väl hur en terrier betraktar ägandeförhållanden mellan dig och sig själv.
Lagen gäller allt som råkar komma i din terriers väg.


- Om jag tycker om det så är det mitt
- Om jag har det i munnen så är det mitt
- Om jag kan ta det ifrån dig så är det mitt
- Om jag hade det förut så är det mitt
- Om det är mitt så kan det aldrig vara ditt på något vis
- Om jag tuggar sönder det så är alla bitar mina
- Om det ser ut som mitt så är det mitt
- Om jag såg det först så är det mitt
- Om du leker med något och lägger det ifrån dig så är det automatiskt mitt !
- Om det är trasigt eller tråkigt så är det DITT
- Om det går att äta, så är det absolut mitt !

En gammal lag men ack så sann...

söndagen den 3:e april 2011

Kompletterande tankar ang ett tidigare inlägg om hundhållning

Jag skrev ju ett inlägg för några dagar sen om det här med att inte lämna sin hund utan uppsikt, och känner att jag vill skriva lite till ang detta ;)
På söndagarna så brukar jag titta på tv-programmet Djurräddarna på Nya Zeeland TV4+ och idag var det en ägare som fått sin bil stulen med hunden i, som tur var kom hunden till rätta.

Generellt så tycker jag inte att man ska lämna hundar ensamma i bilen om man inte absolut måste, dels för att bilen kan stjälas med hunden i men oxå för att det händer att folk gör inbrott i bilen enbart för att stjäla hunden. Men, självklart är det så för oss alla att vi ibland måste lämna hunden utan uppsikt, men där vi kan undvika att göra det så tycker jag att vi ska försöka göra det så lite vi kan. Det finns ju folk som t.o.m haft inbrott i sina hem där dom enbart stulit hunden, så det allra tristaste ang det här ämnet är ju den utveckling som skett att man stjäl hundar :(
I England tex finns det organiserade ligor som håller på med detta att stjäla och sälja hundar, och det är nog bara en tidsfråga innan vi får det här oxå tyvärr.

Som anknytning till det om hunden som satt intrasslad i skogen i kopplet i 27 dar (!) pga sin mattes dumhet skulle jag även vilja ta upp detta med lösa hundar i skog och mark. För mig är det en självklarhet att vi ALLTID ska ha koll på var hunden är någonstans! En hund ska inte dra iväg så långt så att vi inte kan se den (det är dessutom förbjudet i lag såvida det inte är en arbetande hund!), så som var fallet med denna hunden.
Återigen så handlar det om att hundar som drar iväg så oxå kan bli stulna, men framförallt så handlar det ju om att hunden kan fastna, dra iväg och bli skadad och/eller ställa till med skada på det vilda djurlivet i skogen (alltifrån att riva och skada/döda djur till att jaga dom till döds, tex har det hänt att hundar i Slottsskogen jagat rådjur utför stup).
Dock, detta gäller ju alltså oss med vanliga sällskapshundar. Däremot så finns det ju arbetande hundar som tex vissa jakthundar som ska arbeta fritt i skog och mark, men så är det oxå dessa hundar som oftast dör i olyckor när dom springer löst; alltifrån att dom springer ut på vägen och blir påkörda, till att dom blir dödade av annat vilt eller så illa skadade att dom måste avlivas på plats (det händer ju tex att älgar sparkar hundar).

Så summa summarum av det jag vill förmedla: Vi kan inte alltid göra "rätt" hela tiden, men vi kan försöka använda vårt sunda förnuft så mkt det går och försöka undvika situationer där våra hundar helt i onödan kan råka väldigt illa ut.
När det gäller detta att inte binda upp hunden utanför affärer så tror jag tyvärr att det råder stor okunskap om att hundar faktiskt stjäls :(
Jag själv hade inte ens kunnat tänka den tanken när jag fick min första hund och hade bundit upp henne utanför en affär och sen fick mig en rejäl skopa ovett från min mor. Så alla hundägare därute, sprid gärna budskapet till andra hundägare för det gör jag, och säkert 8 ggr av 10 så blir de hundägare man upplyser detta om helt chockade för dom hade inte en aning om detta att hundar faktiskt stjäls! Men visst är det för djävligt att man inte ska kunna lämna sin hund utan uppsikt en liten stund utan att riskera att den blir stulen och gud vet vad som kan hända då :((

Inga kommentarer: