Följande tio punkter beskriver ganska väl hur en terrier betraktar ägandeförhållanden mellan dig och sig själv.
Lagen gäller allt som råkar komma i din terriers väg.


- Om jag tycker om det så är det mitt
- Om jag har det i munnen så är det mitt
- Om jag kan ta det ifrån dig så är det mitt
- Om jag hade det förut så är det mitt
- Om det är mitt så kan det aldrig vara ditt på något vis
- Om jag tuggar sönder det så är alla bitar mina
- Om det ser ut som mitt så är det mitt
- Om jag såg det först så är det mitt
- Om du leker med något och lägger det ifrån dig så är det automatiskt mitt !
- Om det är trasigt eller tråkigt så är det DITT
- Om det går att äta, så är det absolut mitt !

En gammal lag men ack så sann...

lördagen den 2:e april 2011

Får man ta med sig hunden till affären? Samt en vädjan/upmaning!

Idag så var lilla fröken - ja Tindra alltså ;) - inte så hågad att gå på nån längre tur så jag tänkte efter halva promenaden att vi skiter väl i det då och tar oss ner till stan istället. Planen var egentligen att Tindra äntligen skulle få rasa av sig lös efter tre veckors koppelpromenader då hon varit i sitt andra löp, men vi kom ut sent och det var lite småkallt å ingen av oss hade nån större lust som sagt. Hon fick iaf busa av sig lite och ha lite promenadsällskap med grannens springer spaniel :)

Nåväl, stan var det.
Nu var det ett bra tag sen vi vare sig åkte spårvagn eller var i stan (längre sen hon var i stan än hon åkte spårvagn dock). Nere i Nordstanstan tror jag inte vi varit sen hon var ett halvår, så hög tid för lite stadsträning alltså! Nu är ju Tindra relativt van ändå i och med att vi bor såpass centralt så det där med trafik osv är hon ju van vid.

En sak som många hundägare faktiskt inte vet är att det i de allra flesta affärer (förutom matbutiker, många servicebutiker, Systembolaget och apotek tex) så är det tillåtet att ta med sig hunden in. Finns det ingen hundförbudsskylt så går jag helt sonika in med hunden, då får dom isåfall säga till om man inte får vara där och då brukar jag oxå passa på att säga att dom bör sätta upp en skylt om det.
Den absolut trevligaste butiken att gå in i med hund är Åhléns i Nordstan! Inga fördomar mot "kamphundar" i den butiken kan jag säga, tvärtom haha! Bara en gång har en anställd undrat över det där med kamphund och det var damen i Cliniques avdelning när jag var där med min daghund (amstaff/pitbullmix) när hon levde, men hon var absolut inte negativt inställd utan bara nyfiken på dessa hundar och deras historia :)
Jag har behövt ta mig till Åhléns länge nu för jag har haft ett sånt där bonuskort på 50 kr som snart går ut och jag behövde hårspray, så det passade ju perfekt att åka ner till stan......och i vanlig ordning blev vovven kelad med av flera expediter :D

Så till vädjan/uppmaningen: Snälla snälla SNÄLLA, lämna ALDRIG era hundar utan uppsikt!!! Detta gäller framförallt att inte binda hundar utanför affärer, men även att låta hundarna vara ute ensamma i trädgården.
Även om man önskar att det skulle vara annorlunda så är det faktiskt så att hundar är väldigt lättstulna och det är många hundar som stjäls, om ni älskar er hund så tänk inte: "Det händer inte mig, och absolut inte HÄR!"
Hundar stjäls av alla möjliga orsaker och ingen plats eller ras går säker :(
En del hundar säljs, en del används till hundslagsmål, en del kanske behålls av dom som stjäl den (men detta är nog det minst vanliga), och en del bara plågas ihjäl för tjuvens egna sjuka nöjes skull.....så får ni inte ta med hunden in i affären så gör er hellre omaket att gå hem och lämna hunden innan ni går tillbaka till affären!!

När det gäller att inte ha sin hund under uppsikt i tex trädgården så är det lite av samma orsak, hunden kan bli stulen; men oxå för att det kan hända olyckor. Detta gäller ju även om hunden står uppbunden utanför en affär, den kan tex bli skrämd av ett barn och uppleva sig trängd då den inte kommer undan (den är ju bunden) och kan i värsta fall bita.
När det gäller hundar i trädgården så har det ju hänt att tex hundar blivit attackerade då hunden hoppat ut från trädgården. Ibland är det den hunden som tagit sig ut ur trädgården har attackerat en hund som kommit gående med ägare utanför, och ibland har det varit tvärtom (dvs att den utspringande hunden har blivit attackerad).

När vi ändå är inne på "what not to do" så undrar jag bara om vissa hundägare är HELT utan hjärnceller??!! Sunt förnuft säger väl att man INTE låter sin hund springa lös i skogen med ett koppel hängandes efter sig (och dessutom dra iväg så långt att man inte alls ser den!),  men NÄ detta sunda förnuft är det uppenbarligen somliga som INTE har :((
Ibland undrar man om vissa hundägare övht är rädda om sina hundar??!!
Det var allt för idag :)

2 kommentarer:

Bunny sa...

Jag delade denna på Facebook när du skrivit den och jag skrattade gott för jag minns när jag och Fiffi blev uteskorterade från Åhléns :O

http://katidis.wordpress.com/2010/12/15/jagad-och-uteskorterad-fran-ahlens/

KRAM <3

Gullan sa...

Oj då, det måste jag läsa om för här i Göteborg är hundar då mer än välkomna på Åhléns, förutom på Frölunda Torg för där får man inte ta in hundar på torget :)