Följande tio punkter beskriver ganska väl hur en terrier betraktar ägandeförhållanden mellan dig och sig själv.
Lagen gäller allt som råkar komma i din terriers väg.


- Om jag tycker om det så är det mitt
- Om jag har det i munnen så är det mitt
- Om jag kan ta det ifrån dig så är det mitt
- Om jag hade det förut så är det mitt
- Om det är mitt så kan det aldrig vara ditt på något vis
- Om jag tuggar sönder det så är alla bitar mina
- Om det ser ut som mitt så är det mitt
- Om jag såg det först så är det mitt
- Om du leker med något och lägger det ifrån dig så är det automatiskt mitt !
- Om det är trasigt eller tråkigt så är det DITT
- Om det går att äta, så är det absolut mitt !

En gammal lag men ack så sann...

måndagen den 17:e januari 2011

2011 prövningarnas år!

Hej hopp, jomen då jag lever ;)
Det har både hänt så mkt och inte hänt nånting alls om jag så säger, dvs saker som borde hänt (läs: saker som jag borde gjort) har inte blivit av. Har så himla mkt som jag vill blogga om men jag får ju inte riktigt till det här med bloggandet (som jag ju tjatar om i vart och vartannat inlägg). Nåväl, jag hoppas jag ska få till lite inlägg ang Tindras kost och hälsa senare bl.a.
Nyår avlöpte bra ang att Tindra inte reagera ett skit på alla smällare och fyrverkerier, snacka om DÖV hund haha, men det tackar jag för :)
Dessutom så fyllde ju lilltjejen ETT ÅR på nyårsafton!! 
Den här bilden pep ner i mobilen strax före klockan 24 på nyårsafton 2009, det var första valpen ut och det visade sig senare att just HON var min Tindra :D 264 gram vägde hon lilltjejja, hon är liiiiiite större nu hihi
Däremot så hade jag börjat känna mig småkass redan nån vecka innan och det nya året inleddes sedan med att vara rejält sjuk, kom så småningom iväg till läkaren iaf och fick utskrivet penicillin och hostmedicin då jag hade fått luftvägsinfektion och även hade lite skräpljud nere i ena lungan. Måste säga att Tindra var en riktig trooper under den här tiden! På 14 dagar fick hon i princip inte göra mer än att gå utanför dörren och kissa och bajsa, det var allt jag orkade, jag orkade inte ens träna lite med henne inomhus. Hon sov med mig på soffan när jag sov och när jag var vaken så roade hon sig själv med ben och sina leksaker, hon återupptäckte bl.a sina pipisar som hon inte ägnat nåt som helst intresse det sista halvåret.
Visst hade hon mkt energi i kroppen och spring i benen, men mentalt märktes det ingenting av att hon fick vara inaktiv så länge. Min förra hund (korthårig collie) hade aldrig fixat det mentalt, så där märks det ju hur mkt det gör vad hunden är avlad för, en vallhund måste få jobba för att inte må dåligt. Självklart bör alla hundar aktiveras på olika sätt, men olika raser kräver ju olika mkt för att inte må dåligt.

Så jag missade alltså My Dog som jag skulle ha varit på :(
Jag och Tindra skulle ha jobbat i Staffordshire Bull Terrier Klubbens rasmonter lördagen den 8:e jan, men det blev ju inget med det. Mamma var dock där på eftermiddagen och såg på Cesar Millan som var där och föreläste och hade frågestund i en timma, hon var jättenöjd och sa att han verkade vara en väldigt trevlig och varm person. Vad jag hört (jag är alltså inte 100% säker på att uppgiften är korrekt) så betalade Svenska Kennel Klubben 900 000 kr för att få dit honom, och är den uppgiften korrekt så kan man ju verkligen ifrågasätta det som medlem tycker jag! Att ställa ut hunden på årets My Dog var ruggigt dyrt (vilket jag även tyckte att Västkustvalpen var som jag ställde Tindra på förra året, där blev hon BIM [bäst i motsatt kön, dvs bästa tik i sin ras och klass, BIR/bäst i rasen blev den gången en hane alltså] med HP [hederspris]). Är det sånt som att få hit Cesar tex som gör att SKK har såna hutlösa priser och så dåliga medlemsrabatter så tycker jag INTE att det är ok, det är väl inte till sånt medlemspengarna ska gå?!

Som sagt, 2011 kommer bli ett MKT tufft år för mig på många sätt. Dels är min ekonomi totalt körd i botten och jag måste jobba hårt för att kunna komma på grön kvist igen, så tyvärr får nog en massa aktiviteter som jag hade planerade för mig och Tindra stryka på foten i år :(
Men den största prövningen är kanske den jag SKA börja med IDAG!!!!!

Det är dags för Tindra att börja bli lite vuxen, eller snarare: Det är dags för matte att LÅTA Tindra få bli vuxen, och matte behöver verkligen träna på att klippa av navelsträngen lite och att börja ställa lite krav på sin lilla "bebis" och inte låta sig lindas runt lilla Tindratassen så fort hon lägger huvudet på sned och säger: Meeeeeh, jag är ju sööööööt jueh, så jag får göra sådär!!!

Jepp, det är bara till att erkänna att jag är OTROLIGT blödig när det gäller den här lilla tjejjen, och hon är nåt så otroligt bortskämd haha......ALDRIG hade jag väl trott att jag skulle bli SÅ mammig/mjäkig av mig, men det är bara till att erkänna att jag låter Tindra komma undan med det mesta ;)
Nåväl, nu är det inte så illa som det kanske låter för hon är en otroligt lätt hund som på det stora hela inte har några olater eller exter för sig, men det ÄR ju så att när man lever ensam med bara en hund och man är så väldigt tighta som jag och hon är så kan det vara på gott och ont.

Jag älskar ju att ha Tindra nära mig och hon är en riktig knähund, men i vissa lägen så kanske jag ska träna mig själv i att inte ALLTID låta henne ligga i mitt knä eller på mig när jag sitter/ligger i soffan. Dels för att hon ibland är i vägen rent praktiskt (fast då brukar jag faktiskt knuffa undan henne), dels för att jag inte ska bli så hårig om jag inte har hundvänliga kläder på mig.
De djur jag haft tidigare har inte gått ihop med svarta kläder, så jag har i princip inga svarta kläder alls och har inte haft sen slutet av 80-talet. Nu är det tvärtom, jag har mest ljusa kläder och det funkar inte alls med Tindras päls. Så jag har funderat på det där hur det är för alla dom som har mörka staffar men som lyckas ha ljusa kläder utan att se helt svarthåriga ut på byxor och tröjor; hur gör dom??!! Tja kanske är det bara så enkelt som att dom inte JÄMT låter sin lilla gris ligga och klättra på dom ;)

Tindra är så otroligt valpig fortfarande och folk tror inte att hon är såpass gammal som hon ändå är. Hon är ju inte färdigväxt i kroppen och huvudet och hon ger därför ett ganska valpigt intryck, lägg därtill hennes valpiga sätt så är det svårt att tro att hon fyllt året. Det i sig att hon är lite valpig tycker jag inte gör något, men det är ändå hög tid att jag börjar behandla henne lite mer vuxet och ställa vissa krav på henne för att hjälpa henne att mogna. För precis som med ungdomar så kan man ju stjälpa genom att hela tiden behandla dom som barn(/valpar) och inte som de tonåringar dom är och som ju faktiskt är redo att få ta lite större ansvar.
När det gäller hundar kan man ju inte tala om ansvar på det sättet, men att kräva lite mer av dom när det gäller vissa saker är ju ett slags ansvar kan man säga, något som hjälper dom att växa till sig och bli lite mer vuxna, att man som ägare säger: Nu är du så stor så du klarar det här, det är att låta hunden växa i sig själv och i sitt självförtroende.

Det jag ska jobba på nu är som sagt att klippa navelsträngen lite, att inte HELA tiden låta Tindra vara i centrum (vilket är svårt när vi lever ensamma, och jag tycker ju om när hon är nära mig). Att det bara är vi två stora delar av dygnet märks tydligt när vi tex hälsar på hos andra, när andra är här och/eller när jag står och pratar med andra ute. Då pockar hon hela tiden på uppmärksamhet och det kan hon ibland göra ganska så hårdhänt, vilket leder in mig på del två av träningen.
Nu är hon lite som en valp i en unghunds starka kropp och det är hög tid att hon lär sig att nu KAN hon inte göra vissa saker! Hon vill hemskt gärna bita i händer i olika situationer och bita i vantar och tröjärmar, och så tittar hon på en med en liten valpsöt och spjuveraktig blick, men hon ÄR ingen valp och det kan göra rejält ont ibland!

Så, för att sammanfatta det lite.
JAG behöver träna på att sätta tydligare gränser för Tindra när det gäller vissa saker och det är tex:

  1. Hon kan inte jämt vara i världens centrum utan måste lära sig att matte riktar sitt fokus på nån annan, och att när vi är ensamma inte ägna varje ledig stund åt att hålla på med henne, tillbaks till tråkträningen alltså. Jag borde lära henne "gå och lägg dig" för det är något som vore bra att hon kan både när vi är hos andra och när jag har besök. Tyvärr finner jag det svårt att lära henne det eftersom när vi är ensamma så finns det inga naturliga tillfällen för mig att använda mig av det eller hur jag ska förklara. Jag får kanske helt enkelt börja träna på det som på vilket annat moment som helst?
  2. NOLLtolerans mot att ta händer (eller för den delen andra kroppsdelar) eller vantar/tröjärmar i munnen!
  3. Lära henne att hälsa ordentligt (dvs inte hoppa och bita i händer) och att kunna lägga lite band på sig även om hon är ivrig och glad, det är ju en del av att mogna att kunna ha bättre impuls- och kroppskontroll och detta måste ju jag som matte hjälpa henne med att lära sig
  4. Den fjärde och viktigaste punkten: MATTE ska lära sig att vara konsekvent OCH lära sig att inte jämt falla för "MEEEEEEEH-jag-är-ju-SÖÖÖÖÖÖT-juuuueh"knepet ;D
Behöver även jobba mer aktivt på dragandet i kopplet, det är lite si och så med det ibland beroende på situation.
Matte/mamma kan ju inte BARA vara lek- och bustanten :D

Jahapp, så bidde det iaf ett litet blogginlägg, årets första dessutom. Nu är det hög tid att rappa på här för snart har hela dagen gått och jag har inte ens påbörjat dagens sysslor!

HÖRS!!

2 kommentarer:

cattisb sa...

Pst:

Du har en Award och en liten utmaning att hämta inne hos mej:
http://cattisb.wordpress.com/2011/01/22/award-bloggutmaning/

Frivilligt såklart!
KRAM!

Gullan sa...

Åh tack, det ska jag försöka ta mig an :D

Kram!!