Följande tio punkter beskriver ganska väl hur en terrier betraktar ägandeförhållanden mellan dig och sig själv.
Lagen gäller allt som råkar komma i din terriers väg.


- Om jag tycker om det så är det mitt
- Om jag har det i munnen så är det mitt
- Om jag kan ta det ifrån dig så är det mitt
- Om jag hade det förut så är det mitt
- Om det är mitt så kan det aldrig vara ditt på något vis
- Om jag tuggar sönder det så är alla bitar mina
- Om det ser ut som mitt så är det mitt
- Om jag såg det först så är det mitt
- Om du leker med något och lägger det ifrån dig så är det automatiskt mitt !
- Om det är trasigt eller tråkigt så är det DITT
- Om det går att äta, så är det absolut mitt !

En gammal lag men ack så sann...

fredag 10 december 2010

Svarta hål

Nej, jag har inte fallit ner i ett djupt svart hål och därav min bloggtystnad......oh nej, här har flitens lampa sannerligen lyst kan jag säga!!

I måndags så grovrengjorde jag badrummet, och då snackar vi på micronivå med tandborste å rengöring av alla avlopp bl.a! Sen var det dags för ordentlig dammsugning, skurning av golv och påläggande av rena mattor :)
Därefter så var det Tindras tur, hon var dock måttligt road men att storrengöra (läs: sanera!) lägenheten utan att oxå bada henne skulle kännas tämligen meningslöst då hon ju får ligga i både sängen, soffan och fåtöljen och hon skulle snabbt ha sketnat ner allt igen då hon var i ett stort behov av ett renande bad! Att hon blivit så smutsig är mkt för att hon lägger sig på rygg för princip alla hundar och får massa sand å annat i pälsen, därutöver så har hon ju tumlat runt i häftig lek med andra staffar tex och blivit bra skitig i höstsörjan, så bad behövdes alltså. Jag schamponerar henne alltid med PROB Tjär Schampo.
Klorna blev klippta oxå förresten (men det gör jag ju varje vecka).

Så Tindra nybadad, då var det dags att bädda rent med nytt rent täcke och nya rena kuddar oxå. På med rena kuddvar på dom stora "prydnads"kuddarna och torka rent i skinnsoffan. Sen var det dags för nåt jag aldrig gjort förut! Jag upptäckte nämligen för några veckor sen nåt jag inte sett på ALLA de år jag haft min fåtölj (vilket säkert är iaf tio år MINST), nämligen att man kan ta av hela fåtöljöverdraget och tvätta!!! Den upptäckten var ju som en uppenbarelse då själva överdraget blivit allt sunkigare. Jag har ju tvättat själva kuddvaret till den lösa kudden samt överdraget till sitsen, men armstöden har ju inte sett för fräscha ut med alla hundar som legat där med sina huvuden och halsar genom åren, och katten som brukade ligga på armstöden. Så TA DA, nu är hela fåtöljen fräsch, ren och fin igen :)

På natten tog vi oss en promenadrunda i nyfallen snö innan det var dags för mig att hoppa in i duschen å sen ramla i säng.
Jag ÄLSKAR att gå ute på natten på vintern när det lyser upp av snö, eller i ljumma sommarnätter. Jag är så glad över att Tindra inte är som min daghund (ja hon var ju en såndär MEGAfarlig kamphund [amstaff/pitbullmix] ni vet.....höhöhö, skulle inte tro det, snarare en något mörkrädd liten sötunge hihi) som INTE ville gå några promenader när det var mörkt ute (ibland hade jag ju henne över nätterna, tex när jag hade henne när husse och matte var iväg utomlands på semester nån vecka).

Man får en massa bra gratis "träning" på natten oxå då det kan dyka upp de mest konstiga saker i mörkret, som tex GIGANTISKT rullade snöbollar (eller snarare snöklot), träd som beter sig konstigt i vinden, nånting fladdrar, en mystisk pulka som ligger å skräpar osv. Det är väldigt bra och intressant att se hur Tindra reagerar inför sånt som verkar skrämmande (jag tänker ju såklart på ett framtida MH, något vi planerar att göra hösten 2011). Hon löser det alltid galant, hon är så himla väl avvägd i sina reaktioner (iaf så som jag ser det med mina amatörögon). Jag förhåller mig i stort sett alltid passiv, ibland kan jag gå fram till föremålet om jag märker att hon hellre undviker att undersöka vad det är utan försöker låtsas som om det inte finns, eller om jag märker att hon nog trots allt är övertygad om att det där ÄR nåt farligt och att det nog ändå är bäst att låta som "kom inte hit dô, för då ger jag dig på moppo". Då går jag bara fram till vad det nu är och kanske tar på det. Men som sagt, det är sällan för oftast så löser hon det själv för hennes nyfikenhet är stor, och eftersom jag förhåller mig passiv så kan det ju inte va SÅ farligt ;)

Det är en stabil tjej det här, liksom sina föräldrar (och det verkar hela kullen på sex valpar ha ärvt) och jag är helt säker på att hon kommer klara sitt MH lika galant som sin mor Metal Staff Ain't that a bitch "Lyra" och sin far Megabyte Dominator "Star" :D
Nån skotträdsla har hon inte heller visat, nyårsafton (då hon f.ö fyller ett år!) kommer väl bli det stora eldprovet. Är oxå såpass gynnad att bo hyfsat nära en skjutbana, så ofta när vi går i Änggårdsbergen kan man få riktigt bra skotträning (lite beroende på var i Änggården man går) då dom har övning och det kan smälla på riktigt rejält, Tindra reagerar inte ens.

Nåväl, ska inte bli långrandig om min städning, men adventspyntet i fönstren är uppe och det är riktigt mysigt :)
Nu ska jag äntligen ta itu med min disk som jag faktiskt inte gjort ännu, sen är det så gott som klart här sånär som på att stryka lite dukar och lägga på, att våtdamma mer ordentligt (nu har jag bara svept över allt) och ställa i ordning alla prylar. Och ikväll ska jag så äntligen få ut lite annonser på Blocket!
Ekonomin är väl det som i ärlighetens namn oroar mig en aning just nu, den är inte bra alls tyvärr :(
Lyxfällan nästa?! ;O

2 kommentarer:

Systerdyster sa...

Önskar dig och Tindra en God Jul!

Du har en award att hämta hos mig!

Gullan sa...

Åh tack :)
Får kika in imorgon, nu ska Tindra strax få sig ett bad, IGEN!

Dålig både på att blogga nu och att läsa andras bloggar (men det är jag ju jämt).

GOD JUL till dig med!!!

Kramar!