Följande tio punkter beskriver ganska väl hur en terrier betraktar ägandeförhållanden mellan dig och sig själv.
Lagen gäller allt som råkar komma i din terriers väg.


- Om jag tycker om det så är det mitt
- Om jag har det i munnen så är det mitt
- Om jag kan ta det ifrån dig så är det mitt
- Om jag hade det förut så är det mitt
- Om det är mitt så kan det aldrig vara ditt på något vis
- Om jag tuggar sönder det så är alla bitar mina
- Om det ser ut som mitt så är det mitt
- Om jag såg det först så är det mitt
- Om du leker med något och lägger det ifrån dig så är det automatiskt mitt !
- Om det är trasigt eller tråkigt så är det DITT
- Om det går att äta, så är det absolut mitt !

En gammal lag men ack så sann...

tisdagen den 21:e december 2010

Idag ska vi tala om OPERANT inlärning........

men inte om vilken operant inlärning som helst, utan om operant inlärning utifrån MIN - dvs Tindras - synvinkel!

Tycker matte är fasligt dålig på att blogga så jag tänkte hjälpa henne lite. I morse så funderade jag lite på det här med träning av våra människor. För att vara helt ärlig så tycker jag att de flesta människor verkar vara hyfsat lättlärda, så varför skulle just JAG hamna hos ett så ovanligt korkat exemplar??!!

Som ni kanske läst tidigare i bloggen så har min matte börjat så smått med klickerträning (finns under kategorin Hundaktiviteter) och där ska man jobba med sk operant inlärning. Som hund så är man ju redan väl bekant med denna inlärningsmetod då det gäller människor, och det är här jag stöter på patrull när det gäller min människa.

Ska kanske förklara lite vad operant inlärning går ut på. För oss hundar har det ju länge varit en självklarhet att jobba med människor på det viset eftersom människor i allmänhet verkar ha FASLIGT svårt att förstå vad vi menar när vi pratar med dom - ja skäller alltså - fast själva så förväntar dom sig att vi skall förstå DERAS rappakalja *suck*
Nåväl, operant inlärning går alltså ut på att människan själv ska komma på vad hon ska göra utan att man talar om det för henne - dvs att man inte kommenderar med skall tex eller på annat sätt använder någon form av förstärkning för att hon ska få nån vägledning om vad hon ska göra - och jag har som sagt hamnat hos en OTROLIGT trögfattat människa!!
dAnvänder jag mig av nån form av förstärkning, tex om jag kommer med en boll, ja då greppar hon det oftast och börjar leka med mig precis som jag vill, men där nånstans tar hennes inlärningsförmåga slut :/
Så, för att återgå till i morse.
Alltså, jag har nu bott här i TIO månader och hon har FORTFARANDE inte lärt sig att ge mig av maten som hon äter vid köksbordet.....jamen HAAALLÅÅÅÅ, HUR svårt kan det VA???!!!
I morse trodde jag så att vi äntligen hade nått ett genombrott då en ostbit kom farande ner på golvet, men ganska snart insåg jag att det nog var mer tur än skicklighet ifrån min mattes sida, alltså åt jag upp ostbiten utan att hon fick nån belöning i form av en staffepyss; nej istället så tittade jag uppfodrande på henne och sa med blicken: Gör OM, gör RÄTT!!!

Min mormor däremot verkar vara ett synnerligt lättlärt människoexemplar! Hon förstår PRECIS vad det är jag vill att hon ska göra MEEEEN, den urbota dumma morsan som jag har tillrättavisar då min mormor trots att hon ju är på väg att göra rätt :O
Jag säger bara GAAAAAAAAHHHH, man kan ju bli galen för mindre!!!!!

Hur har ni det med era människor? Tipsa mig gärna för jag känner att jag behöver ALL hjälp jag kan få!! 
Fast å andra sidan, 2012 så gör jag förhoppningsvis en liten vända tillbaka till Gotland för då ska jag kanske få valpar hos min uppfödare för min matte är fodervärd åt mig, och DÅ ni.......jag råkar nämligen veta att husse i huset är en riktig hejjare på att ge min fyrbenta mamma MASSOR av olika godsaker som min dumma matte inte ens skulle drömma om att ens få komma i närheten av min mun, hehe.
Och det bästa av allt?! Min mamma Lyra ska då bo hos min matte medan jag är på Gotland, och eftersom det måste ha varit hon som lärt upp H så ser jag MKT fram emot att få komma hem igen till en fullärd matte :D
Och om inte ens min mamma lyckas lära upp min matte på två månader om att när jag sitter och tittar på henne när hon äter så betyder det att hon ska GE MIG av godsakerna, ja om inte ens hon lyckas med det så får jag väl helt enkelt ge upp och inse att jag och min matte aldrig kommer komma upp i nån tävlingsklass i DEN grenen iaf :(

Over and out!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha,,,Ja du Tindra, hur det kunnat bli så här..tyckte jag gjorde allt rätt när jag uppfostrade din Matte...men polätten har ännu inte trillat ner om jag förstår dig rätt...ja suck det är detta som e livets svårigheter Tindra å ingen slipper ifrån. Men när du e här så får vi väl försöka att smyga lite så hon inte ser ....Love you both ja Matte måste ju ha lite uppmuntran...snart lär hon sig ska du se... <3

Gullan sa...

Jag är BESVIKEN på dig mormor, jag trodde ju att vi skulle få vara ensamma och träna idag bara du å jag, men du ska ju till GYMMET istället för att vara med mig :((

*SUR Tindra*

Nu ska jag gå ut en långis med min matte så det så, så hon är kanske inte SÅ dum iaf!

Pyss iaf på dig din svikarmormor!