Följande tio punkter beskriver ganska väl hur en terrier betraktar ägandeförhållanden mellan dig och sig själv.
Lagen gäller allt som råkar komma i din terriers väg.


- Om jag tycker om det så är det mitt
- Om jag har det i munnen så är det mitt
- Om jag kan ta det ifrån dig så är det mitt
- Om jag hade det förut så är det mitt
- Om det är mitt så kan det aldrig vara ditt på något vis
- Om jag tuggar sönder det så är alla bitar mina
- Om det ser ut som mitt så är det mitt
- Om jag såg det först så är det mitt
- Om du leker med något och lägger det ifrån dig så är det automatiskt mitt !
- Om det är trasigt eller tråkigt så är det DITT
- Om det går att äta, så är det absolut mitt !

En gammal lag men ack så sann...

söndag 17 oktober 2010

Beware of the cats.......Tindras enda smolk i gårdagens glädjebägare ;)

Ja igår var sannerligen en bra dag :)
Vi kom ju som sagt upp tidigt och det blev en del kortare promisar och en lång skön promis mitt på dan i det härliga vädret. Efter det så sov vi middag i soffan båda två nån timma, det är så varmt å gött å knô med en staff i soffan :D
Idag däremot så sov vi läääänge och låg sen å gosa en bra stund innan vi gick upp en kvart över tio, det var faktiskt längesen vi sov så länge nu och det känns skönt att jag är inne i en period där jag vaknar tidigare och inte som när jag hade en period när jag kunde vakna till runt elva, somna om och sedan sova till halv ett på dan (NEJ, min kära vovve väcker mig inte utan snusar på lika glatt hon ;O)!

Jo igår var det en bra dag som sagt (även om lägenheten tyvärr börjat bli bra skitig igen, och inget blev det gjort på den fronten igår heller tyvärr *suck*).
På kvällen mötte jag hundägargänget här (de flesta av dem iaf) då de skulle ta sig en gemensam kvällspromenad, så SJÄLVKLART återgav jag torsdagens lilla incident för dom (vet att surtanta pratar ibland med iaf två av de andra hundägarna, den ene visste t.o.m hennes namn). De höll ju alla med om att det var aningens bissart och framförallt helt oprovocerat! Så nu kan hon ju stå där med dumstruten på, lilla Fru Fisförnämd!
Tidigare på dagen hade jag mött en granne som bor i uppgången brevid mig och som är så förtjust i Tindra. Hon är en riktig djurvän och pratar med de flesta hundägarna häromkring, hon blev alldeles chockad när jag berätta det och tyckte att man får väl faktiskt lägga band på sig oavsett vad man tycker om vissa raser, speciellt när det är någon som inte ens gjort henne något!

Så var det dags för sista kvällsrundan och då träffa vi hon som har en fyraårig Pumihane, vilket var en hit både för Tindra och för honom. Det roliga är att hennes hund i princip inte gillar att leka med några hundar, men Tindra älskar han att leka med! Alltså tvärtom mot de flesta andra hundar som tycker Tindra är liiiiite to much å en brötig valp/tonåring, men E och Tindra dom busar loss rejält :)
Och Tindra älskar ju att springa, och hon och E springer och jagar varandra så bra ihop och han håller inte på och dominansrider henne som många andra hanar gör.
Så vi tog oss en kvällsrunda ihop och det var kanon för E hade haft en lugn dag och hade mkt spring i bena, så det passade ju perfekt :)

Berätta såklart även för henne och hon sa att; ja hon har för sig om att den här människan vid nåt tillfälle har sagt att hon inte gillar dom här raserna. Alla håller ju med om att det är totalt obefogat och väldigt märkligt med tanke på hur snäll Tindra är, men framförallt för att jag faktiskt HAR tagit hänsyn till henne och hållt mig på "min kant" för att jag ju förstått att hon inte gillar dom här raserna (även om det har irriterat mig nåt vansinnigt att hon i fyra år har glott på mig på ett sätt som om hon vill att jag skall försvinna ifrån jordens yta och som om jag skulle ha klampat in på hennes privata tomt eller nåt), och att hon vet att jag har ordning på min hund, som dessutom är kopplad!

Så jag är nöjd med gårdagen, och Tindra oxå tänker jag MEN, lite smolk i glädjebägaren finns det trots allt, iaf om man frågar Tindra ;)
Katter är ju ett kapitel för sig för oss med hundar. Tindra har fram tills häromdagen varit av den uppfattningen att katter kan man nog leka med och har väl gjort vad hon kunnat för att charma dessa, förvisso fyrbenta, men ändock annorlunda små varelser. En granne i uppgången brevid har en honkatt som både spottat och fräst åt Tindra men som tydligen ändå inte lyckats förmedla vad hon menar utan Tindra har tolkat det som "kom och lek", men nu har Tindras självförtroende ang katter fått sig en ordentlig törn haha.

I lägenheten under mig bor nämligen periodvis katten Hunden, jo han heter faktiskt så! Trots att Hunden egentligen inte vare sig spottat och fräst mer än andra katter (visst har han jabbat lite efter henne men hon har inte fått så mkt som en skråma av honom) så har han ingjutit en sådan respekt hos Tindra att hon igår inte vågade ta ETT enda steg närmare än två meter ifrån portuppgången där Hunden satt igårkväll haha, så det var bara till att knalla runt huset och ta bakvägen in genom källaruppgången. I morse blev jag varse att Hunden nu uppenbarligen lärt sådant kattvett till Tindra att även andra katter ses som MKT farliga monster av Tindra och är inget man kommer närmare än två meter ifrån :O
Så Tindra låter hälsa att beware of the cats, THEY RULE, and curiosity didn't kill the cat but the dog!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att ni haft en bra dag.Verkar ju som om ni har anpassat er till soffan....eller har soffan anpassat sig efter er? hahah.Det är ju bra att ni e´ett gäng som går ut där du bor...så du har lite support vad gäller surkarten med Settern. Jag har alltid ..nja kanske inte alltid, men har upptäckt att Tindra är klok....tycker att hon har gjort en bra slutsats angående katter. Hon har ju insett att även om kissarna e´söta så vet man aldrig. Kram Mamma

Gullan sa...

Hm, nja anpassat oss till soffan vet jag inte, men som de martyrer vi är så finner vi oss och LIIIIDER ;P

Ja hon drar snabbt sina kloka slutsatser min lilla tös :D

Kram!