Följande tio punkter beskriver ganska väl hur en terrier betraktar ägandeförhållanden mellan dig och sig själv.
Lagen gäller allt som råkar komma i din terriers väg.


- Om jag tycker om det så är det mitt
- Om jag har det i munnen så är det mitt
- Om jag kan ta det ifrån dig så är det mitt
- Om jag hade det förut så är det mitt
- Om det är mitt så kan det aldrig vara ditt på något vis
- Om jag tuggar sönder det så är alla bitar mina
- Om det ser ut som mitt så är det mitt
- Om jag såg det först så är det mitt
- Om du leker med något och lägger det ifrån dig så är det automatiskt mitt !
- Om det är trasigt eller tråkigt så är det DITT
- Om det går att äta, så är det absolut mitt !

En gammal lag men ack så sann...

lördagen den 17:e juli 2010

Så var man tillbaka i bloggträsket igen ;)

Varför bloggar folk? Ytterst få bloggar väl enbart för att man tror världen är så intresserad av vad man äter till frukost. Nä de flesta har nog börjat blogga av ena eller andra orsaken, bloggen har en funktion att fylla för en själv och kanske andra.

Jag bloggade i många år under ett helt annat namn, men för en tid sedan så kände jag att bloggen inte längre fyllde sin funktion. Orsaken till varför jag börjat blogga fanns där inte längre och namnet på både mig och bloggen kändes bara inaktuell och missvisande. Jag var trött på allt som hade med bloggar att göra, men nu sitter jag alltså här igen efter ett inte alltför långt uppehåll och varför det nu då?!

Jo häromdagen så blev jag sådär skogstokigt galet arg som man bara kan bli på andra hundägare, tyvärr! Trots att jag i ca 2½ år var dagmatte åt en amstaff/pitbull-blandning så är det först nu som jag verkligen inser hur det är att leva med en sk "kamphund" och hur djupt folks rädsla och fördomar sitter :(
Min daghund var ju till åren kommen och lugn, men nu har jag en pigg krabat (en Staffordshire Bull Terrier) på snart 7 månader vars ystra glädje uppenbarligen oroar närområdets hundägare då dom bara tycks gå och vänta på att lilla Tindra skall förvandlas från en "happy camper" till ett GAAAAAALET moster som bara väntar på att få tugga i sig deras små älsklingar till frukost :(

Jag kände efter onsdagens utbrott mot en annan hundägare att jag behöver en ventil. Att just denna hundägaren är en liten fröken märkvärdig det kan jag väl leva med, det som dagligen tär är att de hundägare jag träffar varenda jäkla dag - och har så gjort sen Tindra var 8 veckor gammal - att dom inte kan bestämma sig för om Tindra är "sååååå söt" eller om det är "oj, nu blev det så jobbigt för min hund"-attityden som ska gälla, det är jag less på! Det som hände i onsdags kväll var liksom bara droppen som fick bägaren att rinna över.

Nåväl, nu sitter jag alltså här å bloggar igen och om gamla läsare hittar mig så kanske stilen känns igen ;)
Nu kommer jag vara mindre anonym. Jag kommer precis som förut att blogga om allt möjligt men med fokus på vad som händer i min vardag, och kanske då med tyngdpunkten på mitt liv med en hund i hushållet igen och hur det är att leva med en ras som många tycker borde förbjudas.

Så välkomna hit!

12 kommentarer:

cattisb sa...

Välkommen tillbaka!!

...jorå, känner VÄL igen stilen;)

Gullan sa...

Tack!!

Haha, ja jag visste väl att jag innerst inne är av samma skrot och korn som förr ;)

Monica/handbruten sa...

Hej! Jag förstår inte heller att folk är så dumma. Och då tänker jag på hundägare. De måste väl se hundens "språk". Har haft hund sen -74 och har träffat på konstiga människor oxå. Bl a vissa som är livrädda för stora hundar. Då får de inte hälsa. Men hundar är sociala precis som vi, så min nuvarande blandrashund Bamse 15,5 år gammal blir jätteledsen när han inte får hälsa. Han har aldrig varit arg på vare sej tikar eller hanar, små eller stora. Så jag håller fullständigt med dej att folk är knepiga när det gäller raser. Känner flera s k kamphundar. De är hur snälla som helst. Jag tror det beror på matte/husse hur hunden blir.
Ha det gott i värmen!
Kramen.

Gullan sa...

Javisst är det så Monica! Om det är hundägare som aldrig träffat Tindra förut så hade jag väl kunnat köpa det, eller att hon kan vara för kraftig för att leka med en väldigt liten hund, men när folk träffat henne dagligen sen hon var 8 veckor och det enda som hänt är att hon blivit större ja då börjar man ju undra!

Iofs så har denna donnan jag råka i luven på inte känt Tindra så länge, men att komma och vara besserwisser när man som sagt uppenbarligen inte förstår sig på hundar och SEN till råga på allt inte ha egen hund och då ha mage att slita tag i en valp som hon gjorde med Tindra, och "läxa upp" mig :O
Nä då blir man LIIIIITE trött...eller jag blev rosenrasande haha, och det är nåt jag verkligen inte har lust att bli men ibland få man bara nog.

Tack för din kommentar :)
Ha en fin söndag!!

Kram från Gullan och Tindra!

wobworld sa...

Fast jag måste säga att det i det här fallet verkar vara hundägaren som är farligt för sin omgivning :-)Inte kan du falla ut i gormande på folk på det sättet, det passar sig icke ;-) Jo, du vet ju att jag gormar lite titt som tätt så det hela var ytterst ironiskt :-)

Gullan sa...

Hahaha, nä det är ju just gormandet som man helst ska undvika när man har den typen av hund jag har ;P

Men hur sjukt är inte DET egentligen att hundägare håller på å tjafsar när det ju egentligen inte finns NÅN som helst anledning till konflikt eftersom HUNDARNA ju kommer överens, DET kan göra mig sååååååå vääääääldigt tröööööött *suck*

DU, gorma??!! :O
Nääää det kan jag väl aldrig tro :D

Sara sa...

Kul, er kommer vi följa såklart :) Kram sara, Milo och ELda

Gullan sa...

Roligt :)

Ja det kommer ju inte bara bli om Tindra här i bloggen.....har en tendens att klottra när jag är uttråkad, arg eller upprörd eller va det nu kan va, iaf var det så i min förra blogg haha.

Men jag känner att jag har blivit inspirerad av din blogg för att ha lite mer koll på vad jag gör med Tindra :)

Kram!

Nicklas Foresti sa...

Välkommen tillbaka ut i bloggosfären, Gullan!

Ska följa den med intresse!

Gullan sa...

Ni är så välkomna så :D

irenesjobergHild sa...

Du är så välkommen tillbaka och jag kommer se fram emot att följa dig och Tindra.

Gullan sa...

Kul, du är så välkommen så :D

Kram!